Ana Sayfa Renju Nedir Haberler Dünyada Renju Türkiye'de Renju Galeri İletişim

Diğer Konular


Turnuvalar

Bu başlık altında renju.net sitesinde yaklaşan bir turnuva bilgilerini incelediğinizde karşılaşabileceğiniz bazı kavramları inceleyeceğiz.

Yer ve zaman: Tabii ki öncelikle turnuvanın nerede ve hangi zaman aralığında yapılacağı bilgisini görürüz. Çevrim içi (online) turnuvalarda da bir yer adı olduğunu göreceksiniz. Bu, turnuva sorumlularının bulunduğu ve turnuvayı yönettiği fiziki mekanın bulunduğu yerdir.

Açılış kuralı: Her turnuva için belirlenmiş bir açılış kuralını vardır ve turnuva bilgilerinde belirtilmiştir - örneğin, "Taraguchi-10 rule" şeklinde. (Bakınız: Açılış kuralları) Bazı turnuvalarda değişik yaş grupları için farklı açılış kuralları da belirlenebilir.

Süre kontrolü (Time control): Bir renju oyununun başlangıcında her iki oyuncunun da eşit süresi vardır ve oyunun başlaması ile birlikte sıra kimde ise, o oyuncunun saati geriye doğru saymaya başlar. Oyuncu hamlesini yapar yapmaz saat butonuna basarak kendi süresini durdurur ve aynı anda otomatik olarak karşı tarafın süresi işlemeye başlar. Oyun devam ederken süresi sıfırlanan oyuncu oyunu kaybetmiş sayılır. Ayrıca, genellikle yapılan her hamle karşılığında oyuncunun kalan süresine belirli bir oranda ekleme yapılır. Turnuva bilgilerinde örneğin "Time control: 30 min + 5 sec" şeklinde bir bilgi görürseniz, her oyuncunun başlangıçta toplam 30 dk süresi olduğu ve yapılan her hamle sonrasında bu süreye 5 sn ekleneceğini anlarız. Çevrim içi oyunlarda hamlenizi yapar yapmaz otomatik olarak süreniz duracağı için ayrıca bir süre butonuna basmanıza gerek kalmaz.

Tur sayısı ve eşleştirme yöntemi: (örneğin; "9 rounds in Swiss") Turnuvalarda karşılaşmalar turlar (rauntlar) halinde oynanır; bir turda tüm oyuncular aynı anda maçlarını yapar ve bir sonraki turu bekler. Turnuvadaki ya da genellikle yaş ya da cinsiyete göre ayrılmış olan gruplardaki toplam oyuncu sayısı, önceden belirlenmiş olan tur sayısından fazla ise, doğal olarak her oyuncunun birbiriyle karşılaşma olanağı olmayacaktır. Bu durumda, genellikle satranç turnuvalarında da kullanılmakta olan İsviçre sistemi uygulanır; ilk turda oyuncuların derecelendirme (rating) puanlarına göre eşleştirme yapılır. Turlar oynandıkça alınan puanlara göre eşleştirmeler devam eder. Bu karmaşık bir işlem olduğundan, her tur bitiminde bilgisayar tarafından belirlenmekte olup, turlar ilerledikçe önceki maçlarda aldıkları puanları yakın olan oyuncular birbirleriyle eşleşir. Hiç bir oyuncu başka bir oyuncu ile birden çok karşılaşma yapmaz.

Kayıt (Registration): Turnuvaya kaydolmak için genellikle bir e-posta adresi verilir ve bazı kimlik bilgilerinizi ya da geçerli bir kimlik belgesi örneğini göndermeniz istenebilir. Çevrim içi yapılan turnuvalarda ise (örneğin vint.ee sitesinde) bazen üyelik bilgilerinizle oturum açarak direkt olarak turnuva sayfasından "Register" butonu ile bazen de yine e-posta yoluyla kayıt yaptırma imkanınız bulunmaktadır.

Puanlama sistemi: Renju turnuvalarında galibiyet durumunda 2, beraberlik durumunda 1, yenilgi durumunda ise 0 puan alırsınız (Bazı turnuvalarda puanlama sistemi, galibiyet 1 puan, beraberlik 0,5 puan şeklinde de olabilir). Genel puan tablosunda aynı puana sahip oyuncuların sıralamadaki yerleri, İsviçre sisteminde oynanan turnuvalarda genellikle Buchholz sistemi ile belirlenir. Turnuva bilgilerinde genellikle "Tie-break criteria" başlığı ile belirtilmiş olan Buchholz sisteminde, karşılaşma sonucuna göre aldığınız puanların yanı sıra Buchholz skoru da yer alır ve aynı puanlı oyuncular arasında en yüksek Buchholz skoruna sahip oyuncu en üstte yer alır. Buchholz skoru şu şekilde hesaplanır: Karşılaştığınız oyuncuların sizinle ve diğer rakipleri ile yaptıkları tüm maçlardan aldığı puanlar toplanır, karşılaştığınız oyunculardan puanı en düşük olan oyuncunun puanı bu toplamdan çıkarılır. Yine de eşitlik varsa bu kez karşılaştığınız oyunculardan puanı en düşük olan iki oyuncunun puanı bu toplamdan çıkarılır. Bu hesaplamalar bilgisayar yardımıyla çok kısa sürede yapılmakta ve puan tablosu her tur sonrasında yenilenmektedir. Bazen bir gruplardaki toplam oyuncu sayısı tek sayı olabilir; bu durumda her turda bir kişi maç yapmadan bir sonraki turu beklemek zorunda kalır. Bu kişi, maç yapmadan geçtiği bu turda 2 puan alacaktır.

Oyunun bitişi

Bir renju maçı farklı şekillerde sonuçlanabilir:

  • Taraflardan birisi beşli yaparak oyunu kazanır.
  • Taraflardan birisi oyunu kaybettiğini kabul ederek çekilebilir (çevrim içi oyunlarda "resign" butonu ile yapılır).
  • Siyah oyuncu yasak hamle yapmaya zorlanarak ya da farkında olmayarak yasak bir noktaya taşını koyarsa oyunu kaybeder.
  • Taraflardan birisi beraberlik teklif eder ve diğer taraf kabul ederse karşılaşma berabere biter.
  • Oyun alanının taşlarla dolması sonucunda beşli oluşturulabilecek bir alan kalmaması sonucunda karşılaşma berabere biter.
  • Taraflardan birisinin süresi biterse oyunu kaybeder.
  • Taraflardan birisi, oynama süresi doluncaya kadar oyun alanına gelmemiş ve oyuna başlamamışsa oyunu kaybetmiş sayılır.

VCF ve VCT

VCF (Victory by Continuous Fours), art arda yapılan hamlelerde sürekli olarak dörtlüler oluşturarak kazanca gitme durumudur. VCT (Victory by Continuous Threats) ise yine art arda yapılan hamlelerde sürekli olarak rakibe tehdit oluşturacak durumlar ile (açık üçlü, 4x3 çatal, vb) oyunu kazanma durumudur. Bu durumlarda rakip sürekli olarak belli bir ya da bir kaç noktaya savunma hamleleri yapmak zorunda kalır ve sonunda oyunu kaybeder. VCF ve VCT örneklerine renju problemlerinde sıklıkla karşılaşabilirsiniz. Gomoku Quest uygulamasının "Study" bölümünde ya da renjuportal.com sitesinin "Puzzle" sayfasında konu ile ilgili çok sayıda problem bulabilirsiniz.

Renjuda unvanlar

Geleneksel Japon sınıflandırma sistemi Kyu ve Dan unvanları, renju oyuncuları için de kullanılmakta olup, en düşük Kyu seviyesi 12. Kyu, en yükseği ise 1. Kyu’dur. Daha sonra en düşüğü 1. Dan olmak üzere Dan seviyeleri başlamakta, 9. Dan’a kadar çıkmaktadır. Dan seviyeleri Japonca okunuşlarına göre de söylenebilir:

  • 1. Dan: Shodan
  • 2. Dan: Nidan
  • 3. Dan: Sandan
  • 4. Dan: Yondan
  • 5. Dan: Godan
  • 6. Dan: Rokudan
  • 7. Dan: Shichidan
  • 8. Dan: Hachidan
  • 9. Dan: Kudan

Japonya’da renju oyuncularının ulaşabileceği en yüksek seviye ise Meijin unvanıdır. 1962’den günümüze kadar yılda bir kez yapılmakta olan Japonya’nın en önemli renju turnuvası Meijin-sen’i kazananlar Meijin unvanına sahip olmaktadır. Bu unvanı toplamda 7 kez ya da üst üste 5 kez alanlar ise “Lifetime Meijin” adı verilen ömür boyu Meijin unvanını kazanır. Ayrıca, bu koşulları sağlayan kişiler unvanı alabilmek için 60 yaşını beklemek zorundadır. Şimdiye kadar bu şekilde sadece iki oyuncu ömür boyu Meijin olabilmiş, bir kişi de üst üste 5 oyun kazanmış olmasına rağmen 60 yaşında olmayı beklemektedir. Meijin-sen turnuvalarının başladığı yıl olan 1962’den önce ise renjunun gelişmesine üstün katkılar yapan 5 oyuncu bu unvanı almıştır.

Ömür boyu Meijin unvanı alanlar:

  • 1. Kuroiwa Ruikō (Goraku Takayama)
  • 2. Yūseki Mikami
  • 3. Rakuzan Takagi
  • 4. Hōrō Yamakabe
  • 5. Gozui Sakata
  • 6. Taizan Isobe
  • 7. Shigeru Nakamura
  • (8) Kazuto Hasegawa (yaş sınırı nedeniyle beklemede)


Ana Sayfa | Renju Nedir | Haberler | Dünyada Renju | Türkiye'de Renju | Galeri | İletişim
Temel Bilgiler | İleri Seviye | Açılış Paternleri | Açılış Analizi | Açılış Kuralları | Diğer Konular | Bağlantılar | Uygulamalar | vint.ee Tanıtım | Karepa Camp | Basında Renju | Market