Ana Sayfa Renju Nedir Haberler Dünyada Renju Türkiye'de Renju Galeri İletişim

Açılış Kuralları

Yıllar süren deneyimler sonucunda, siyahın üstünlüğünü dengelemek için yasak hamlelerin tek başına yeterli olmadığı anlaşılmıştır. Bunun üzerine, en iyi dengeyi sağlamak amacıyla oyunun açılışında her iki tarafın da uyması gereken bazı kurallar getirilmiştir ve bunlar açılış kuralları olarak adlandırılır (opening rules, opening procedures). Aşağıda Uluslararası Renju Federasyonu tarafından kabul görmüş olan açılış kurallarından bazılarını görebilirsiniz.

NOT: Açılış kurallarında sıklıkla karşımıza çıkan bir durum, Türkçe karşılığı "değiş tokuş yapmak" anlamına gelen "SWAP" durumudur. Tarafların taş renklerini karşılıklı olarak değiştirmeleri anlamında bir renju terimi haline gelen bu durumu, biz de aşağıdaki anlatımlarda "swap yapmak" şeklinde kullanacağız.

RIF Açılış Kuralı

Uluslararası Renju Federasyonu (RIF) tarafından 1996 yılında kabul edilmiştir. 1996'dan 2008'e kadar dünya renju şampiyonalarının resmi kuralı olmuştur. Öncesinde kullanılan Swap açılış kuralında bazı değişiklikler yapılarak geliştirilmiştir. Kural, şu sıra ile uygulanır:

  1. İlk oyuncu 2 siyah ve 1 beyaz taşı, 26 açılış paterninden birisini oluşturacak şekilde oyun alanına koyar (bakınız: açılış paternleri ).
  2. Diğer oyuncu siyah ya da beyaz taşlardan hangisi ile oyuna devam etmek istediğine karar verir.
  3. Beyaz taşlarla devam eden oyuncu 4. hamleyi yapar.
  4. Siyah taşlarla devam eden oyuncu 5. hamle için iki siyah taş seçeneği koyar (simetriye izin verilmez).
  5. Beyaz taraf 5. hamlede konulmuş olan iki seçenekten birisini oyun alanından kaldırır ve beyaz taş ile 6. hamleyi yapar. Bu hamle ile birlikte açılış prosedürü sona erer ve oyun normal şekilde devam eder.
Bu maddelerin oyun alanı üzerindeki örneklerle açıklanması, anlamanızı kolaylaştıracaktır.

1. AÇILIŞ PATERNİNİ BELİRLEME

Birinci oyuncu, açılış paternlerinde anlattığımız gibi ilk taşı (siyah) tam ortaya, ikinci taşı (beyaz) 3x3 bölgesi içinde kalacak şekilde bir noktaya, üçüncü taşı da (siyah) 5x5 bölgesi içinde kalacak şekilde bir noktaya koyar. Bu şekilde bir açılış paterni oluşur.

2. RENK SEÇİMİ

İkinci oyuncu, oyun tahtasındaki durumu değerlendirerek oyuna hangi taşlarla devam edeceğini seçer. Oyunun başlangıcında beyaz taşların bulunduğu kutu ikinci oyuncunun önündedir. İkinci oyuncu bu aşamada siyah taşlarla devam etmeyi seçerse, oyuncular taş kutularını değişirler. Çevrim içi oyunlar ve uygulamarda ise genellikle bu işlemi yapmak için "SWAP" tuşu bulunur. İkinci oyuncu beyaz taşlarla devam etmek isterse bu aşamada hiç bir şey yapmasına gerek yoktur.

3. DÖRDÜNCÜ HAMLE

Bu aşamaya geldiğimizde beyaz taşlarla oyuna devam eden oyuncu istediği bir noktaya 4. hamleyi yapar. Bu hamlenin yeri açısından bir sınırlama olmasa da, diğer taşlardan uzak bir noktaya yapılacak hamleler çok akıllıca olmaz.

4. BEŞİNCİ HAMLE İÇİN İKİ ÖNERİ

Siyah taşlarla oyuna devam eden oyuncu iki siyah taş alır ve oyun alanında simetri oluşturmamak koşuluyla istediği iki noktaya yerleştirir. Aşağıdaki şekilde örnek olarak 5 ile işaretlenmiş iki taşı görebilirsiniz.

5. BEŞİNCİ HAMLENİN SEÇİMİ VE ARDINDAN ALTINCI HAMLE

Beyaz oyuncu, 5. hamlelerden bir tanesini oyun alanından kaldırır; böylece siyahın 5. taşlarından sadece birisi oyun alanında kalmış olur.

Ardından yine beyaz oyuncu 6. hamlesini istedği bir yere koyar ve oyun bundan sonra karşılıklı hamlelerle devam eder.

Bazı durumlarda, yukarıdaki açılış prosedürü tamamlandığında bir tuzakla karşı karşıya kaldığınızı görebilirsiniz. Bu tip açılış felaketlerinden korunmak için açılış paternlerini iyi bilmeli ve bunların analizlerini yapmalısınız. Açılış analizleri uygulamamızda ilk 3 taş sonrasında yapacağınız hamlelerin hangi taraf için daha avantajlı olabileceğini inceleyebilirsiniz. Renjuya yeni başladıysanız, bu açılışları ve analizleri akılda tutmak size biraz karışık gelebilir. Ancak zaman içinde oyun pratiğiniz geliştikçe en çok kullanılan açılışları ve bunların devamında yapacağınız hamleleri öğrenmeye başladığınızı fark edeceksiniz. En iyi öğrenme yöntemi mümkün olduğunca çok maç yapmaktır.


Swap Açılış Kuralı

Uluslararası Renju Federasyonu tarafından 80'lerin sonuna doğru kabul görmüş olan bu kural, 1989'dan 1995'e kadar Renju Dünya Şampiyonası resmi kuralı olarak kullanılmıştır. RIF kuralından tek farkı, ilk 3 taşı birinci oyuncunun (oyun başlangıcında siyah taşları alan oyuncu) koyması yerine, bu ilk 3 hamlenin karşılıklı (siyah-beyaz-siyah) oyuncular tarafından sıra ile konulmasıdır.


Yamaguchi Açılış Kuralı

Oyunlar oynandıkça ve gelişen bilgisayarlar yardımıyla analizler yapıldıkça, RIF açılış kuralının çok sınırlı sayıda eşit açılış imkanı sunduğu anlaşılmış ve geliştirilmesi gerektiğine karar verilmiştir. Bunun üzerine 2008 yılında Japon oyuncu Yusui Yamaguchi tarafından kendi adını verdiği bu açılış kuralı geliştirilmiştir. 2009'dan 2015'e kadar Dünya Renju Şampiyonası resmi kuralı olarak kullanılmıştır.

  • Birinci oyuncu 26 açılış paterninden birisini oyun alanına koyar ve 5. hamle için kaç adet taş seçeneği sunacağını açıklar.
  • İkinci oyuncu swap yapabilir.
  • Beyaz oyuncu istediği bir noktaya 4. hamleyi koyar.
  • Siyah oyuncu, oyun başında açıklanan taş sayısı kadar seçeneği, simetri oluşturmayacak şekilde istediği noktalara yerleştirir.
  • Beyaz oyuncu bu seçeneklerden birini 5. hamle olarak seçer ve beyaz taş ile 6. hamleyi koyarak devam eder.

Taraguchi Açılış Kuralı

Tarannikov açılış kuralının Yusui Yamaguchi tarafından geliştirilmesi ile oluşturulmuş olup, adını bu iki ismin birleşiminden almaktadır. 2010 yılından sonra, özellikle Avrupa Şampiyonalarında kullanılmıştır.

  • Siyah oyuncu ilk taşını başlangıç noktasına koyar.
  • Diğer oyuncu swap yapabilir (ya da swap yapmadan, beyaz olarak devam eder).
  • Beyaz oyuncu merkezdeki 3x3 noktadan oluşan kare alanına 2. hamleyi koyar.
  • Diğer oyuncu swap yapabilir.
  • Siyah oyuncu merkezdeki 5x5 noktadan oluşan kare alanına 3. hamleyi koyar.
  • Diğer oyuncu swap yapabilir.
  • Beyaz oyuncu merkezdeki 7x7 noktadan oluşan kare alanına 4. hamleyi koyar.
4. hamle sonrasında iki ayrı seçenek vardır:

Birinci seçenek (4. hamle sonrasında);

  • Diğer oyuncu swap yapabilir.
  • Siyah oyuncu merkezdeki 9x9 noktadan oluşan kare alanına 5. hamleyi koyar.
  • Diğer oyuncu swap yapabilir.
  • Beyaz oyuncu oyun alanındaki istediği bir noktaya 6. hamleyi koyar.

İkinci seçenek (4. hamle sonrasında);

  • Siyah oyuncu 5. hamle seçenekleri olarak BEŞ ADET siyah taşı oyun alanı üzerinde istediği noktalara koyar (simetrik hareketlere izin verilmez).
  • Beyaz oyuncu kendisine önerilen seçeneklerden bir tanesini seçer; diğer seçenekler oyun alanından alınır ve 6. hamleyi koyarak oyunu devam ettirir.

Taraguchi açılış kuralında daha sonra bazı geliştirmeler yapılmış ve Taraguchi-N kuralı ortaya çıkmıştır. Burada N, 5'ten büyük bir sayı olabilir ve bu sayı, 4. hamle sonrasında siyahın seçenek olarak koyabileceği taşların sayısını ifade eder (Taraguchi-7, Taraguchi-10 gibi). Taraguchi-N kuralı Uluslararası Renju Federasyonu'nun 2011 yılındaki genel kurulunda kabul edilmiştir. Günümüzde, pandemi nedeniyle genellikle vint.ee üzerinden yapılmakta olan şampiyonalarda Taraguchi-10 kuralı kullanılmaktadır.


Soosõrv Açılış Kuralı

Estonyalı oyuncu Ants Soosõrv tarafından geliştirilmiştir. 2008 Avrupa Şampiyonası'nda ve daha sonra bazı uluslararası turnuvalarda kullanılmıştır.

  • Birinci oyuncu 26 açılış paterninden birisini oyun alanına koyar.
  • İkinci oyuncu swap yapabilir.
  • Beyaz oyuncu istediği bir noktaya 4. hamleyi koyar ve 5. hamlede kaç adet taş seçeneği sunulacağına karar verir (1, 2, 3 ya da 4 taş seçeneği sunulabilir).
  • Diğer oyuncu swap yapabilir.
  • Siyah oyuncu, önceden açıklanan taş sayısı kadar seçeneği, simetri oluşturmayacak şekilde istediği noktalara yerleştirir.
  • Beyaz oyuncu bu seçeneklerden birini 5. hamle olarak seçer ve beyaz taş ile 6. hamleyi koyarak devam eder.
Soosõrv açılışının geliştirilmiş şekli Soosõrv-N olup, N sayısı seçenek olarak sunulabilecek maksimum taş sayısını ifade eder (örneğin: Soosõrv-7, Soosõrv-8). 2017'den sonraki Dünya Renju Şampiyonalarında Soosõrv-8 açılış kuralı kullanılmaktadır.


Ana Sayfa | Renju Nedir | Haberler | Dünyada Renju | Türkiye'de Renju | Galeri | İletişim
Temel Bilgiler | İleri Seviye | Açılış Paternleri | Açılış Analizi | Açılış Kuralları | Diğer Konular | Bağlantılar | Uygulamalar | vint.ee Tanıtım | Karepa Camp | Basında Renju | Market